Voorstel

Voorstel

Onderwerp
Koersdocument 2025

Opsteller

Renée Veldkamp

Collegebesluit

4 juni 2024

Programma

Bestuur en Organisatie, Financiën

Behandeldatum Raad

Portefeuillehouder

H.M.F. Bruls en T.F.A. van Elferen

Status

Openbaar

Samenvatting
In het Koersdocument doen wij een voorstel aan de gemeenteraad voor het beleid en de financiële kaders voor de Stadsbegroting 2025-2028. Halverwege onze bestuursperiode, liggen we goed op schema met het realiseren van onze ambities uit het coalitieakkoord.  Voor de koers is van belang dat we te maken hebben met schaarste op een aantal gebieden; een structureel financieel tekort, dat een opgave van € 25-€ 30 miljoen vormt, schaarste aan ruimte op het elektriciteitsnet en aan ruimte en krapte op de arbeidsmarkt die voor ons en onze partners steeds meer invloed heeft op onze realisatiekracht. Daarom hebben wij in het Koersdocument 2025 een aantal uitgangspunten geformuleerd voor het maken van keuzes voor de Stadsbegroting 2025-2028, om deze verwachte schaarste het hoofd te bieden. Deze werken wij vervolgens op hoofdlijnen uit tot een koers voor het ruimtelijk domein, voor het sociaal domein en voor onze dienstverlening. In de bijlagen presenteren wij het actuele financiële beeld en verdiepende informatie op belangrijke onderdelen daaruit.

Voorstel

  1. Het college de opdracht te geven om de volgende uitgangspunten van het Koersdocument 2025 te gebruiken bij het opstellen van de Stadsbegroting 2025-2028:
  1. Een sluitende begroting;
  2. Focus op realiseren van onze ambities uit het coalitieakkoord, zoals verwerkt in de begroting;
  3. We gaan projecten/activiteiten prioriteren: wat eerst en wat later?;
  4. We kijken naar alle activiteiten en heroverwegen of deze nog voldoende bijdragen aan onze ambities;
  5. De financiële spelregels die wij hebben afgesproken en de wettelijke financiële richtlijnen.
  1. Deze uitgangspunten uit te werken voor het ruimtelijk domein, het sociaal domein en de gemeentelijke dienstverlening op basis van de volgende richtingen:

Voor het ruimtelijk domein:

  • Bij prioritering van onze ruimtelijke projecten gebruiken we de uitgangspunten uit de contourennotitie Omgevingsvisie om keuzes te maken, in combinatie met de sociale impact en leefbaarheid.
  • Als in een project schaarste geen rol speelt (no regret), of het netcongestie- positief is, kan het doorgaan.
  • De financiële impact zullen we vanuit de bovenstaande prioritering verwerken we in de begroting, niet per se in 1 keer in 2025 ‘afrekenen’ met de saldireserve.
  • We zetten onze investeringen realistisch uit in de tijd en houden als richtlijn aan dat we per jaar maximaal 90 miljoen euro aan investeringen kunnen realiseren. Noodzakelijke nieuwe investeringen moeten binnen deze ruimte worden ingepast.

Voor het sociaal domein:

  • We gaan het gesprek aan met de gemeenteraad, Nijmegenaren en onze subsidie- en contractpartners over de schaarste aan menskracht en middelen in het sociaal domein.
  • We gaan taakstellende budgetplafonds voor aanbieders van Wmo en Jeugdhulp hanteren en prioriteren in doelgroepen voor individuele ondersteuning: wie ondersteuning het hardst nodig heeft. Hieraan koppelen en taakstellend een bedrag van 7 miljoen euro.
  • Bij deze beheersmaatregelen hoort een sterke sociale basis, voor lichtere hulpvragen en meer zelfredzame mensen.
  • Op basis van de definitie in de nota: Samen werken, samen sterk, definiëren we welke delen van de sociale basis als effect preventie van (toename van) ondersteuningsbehoefte hebben. Deze onderdelen sluiten we uit als zoekrichting voor ombuigingen.
  • We hanteren scenario 1 jeugdhulp: bestaande afspraken zijn uitgangspunt. We houden rekening met een structureel tekort van 9,6 miljoen euro en verwerken dit in de begroting. Zie voor de scenario’s bijlage 6: ‘Knelpunt Jeugd, verschil prognose en begroting nader geduid’
  • In het sociaal domein verkennen we ombuigingsopties naar haalbaarheid, tempo en opbrengst. De opbrengst hiervan is taakstellend 10 miljoen euro. Ook breder in de programma’s zoeken we ombuigingsopties om de financiële knelpunten het hoofd te bieden.

Voor onze dienstverlening:

  • We verwachten dat we de komende jaren verder moeten investeren in de interne en externe dienstverlening. Wij gaan dit niet uit de weg. Om deze reden zullen we jaarlijks in beeld brengen wat er (extra) nodig is en met voorstellen komen hoe hierin te voorzien.
  • We ontwikkelen een Trap-op-trap-af systematiek om de bedrijfsvoering mee te laten bewegen met de primaire processen.
  1. De grondslagen en uitgangspunten voor de Stadsbegroting 2025-2028 vast te stellen.
Deze pagina is gebouwd op 06/10/2024 10:27:04 met de export van 06/10/2024 10:23:40